Monday, December 27, 2010

DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL THINKING

Article 1, Article 2, Article 3, Article 4, Article 5

5 comments:

  1. ULASAN ARTIKEL 1

    Terdapat dua konsep matematik iaitu: berfikir standard matematik dan standard kandungan matematik. Standard berfikir fokus pada sifat penalaran matematik, sedangkan standard kandungan topik matematik tertentu.
    Standard berfikir empat matematik adalah penyelesaian masalah, komunikasi, penalaran, dan sambungan. Standard isi matematik adalah estimasi, jumlah akal, geometri dan rasa ruangan, pengukuran, statistik dan kebarangkalian, pecahan dan perpuluhan, dan pola dan hubungan.
    Penyelesaian masalah adalah kunci dalam menyelesaikan semua masalah matematik. Melalui penyelesaian masalah, anak-anak belajar bahawa ada banyak cara untuk menyelesaikan masalah dan yang lebih dari satu jawapan yang mungkin. Hal ini melibatkan kemampuan untuk menjelajah, memikirkan masalah, dan alasan logik untuk menyelesaikan masalah rutin mahu pun tidak rutin. Selain membantu dengan pemikiran matematik, kegiatan ini membina kemampuan Bahasa dan sosial seperti bekerja sama.

    ReplyDelete
  2. ULASAN ARTIKEL 2

    Pembangunan Ruang dan Geometrik Berfikir: Article oleh Jenni Way
    Secara berperingkat, bayi menjelajah benda-benda dalam liputan dan mula mengembangkan konsep-konsep seperti 'dekat', 'jauh', `up ',` turun', `besar 'dan` sedikit'. Pada awalnya konsep ini relatif terhadap diri sendiri. Akhirnya konsep-konsep ini dihubungkan dengan bahasa dan halus dan diperjelas untuk diterapkan ke pelbagai situasi.
    Penyelidikan oleh Piaget dan Inhelder (1956, 1960) menunjukkan bahawa konsep-konsep ruang awal topologi di alam. Idea-idea topologi dasar yang sangat umum dan inklusif, dan kerana itu memberikan bayi pemahaman yang sangat luas / spasial dunianya bahawa dapat disempurnakan dengan persepsi yang lebih terperinci dan kompleks. Persepsi ini boleh digambarkan melalui ciri-ciri dari pelbagai jenis geometri. Pengamatan yang dikumpulkan oleh Piaget dan Inhelder memimpin mereka untuk mencadangkan tahapan sebagai berikut perkembangan dalam pemikiran spasial. Tahap sensorimotor 0-2 tahun Bayi notis ciri-ciri asas tertentu dari objek, seperti saiz dan kontur beberapa, dengan cara topologi. Sebagai contoh, mata bayi notis ibu berada di dalam bentuk wajah. Pada awalnya, lokasi objek dalam ruangan terlihat dalam hubungannya dengan tubuh bayi. Kemudian, ketika bayi mula bergerak, kedudukan setiap objek dalam ruangan dirujuk ke sekitarnya. Sebagai contoh, persepsi yang pertama bola mungkin bahawa `itu berada dalam liputan tangan saya ', dan melihat kemudian mungkin` Saya melihat di bawah meja'. Menurut persepsi Piaget dan Inhelder sekitarnya termasuk aktiviti, seperti ibu atau ayah memasuki bilik, atau makan, dan bukan hanya objek. Empat konsep topologi dasar adalah seperti berikut: Jarak, Order, Pemisahan dan Lampiran.

    ReplyDelete
  3. ULASAN ARTIKEL 3

    GEOMETRI DI AWAL KANAK-KANAK
    Guru dapat menggunakan pengalaman sedia ada murid untuk mengajar tajuk geometri kerana dengan membina, melihat dan memegang peralatan tersebut, murid-murid dapat mencetus idea untuk lebih berfikir tentang geometri, Guru perlu menyediakan pengajaran yang menarik minat pelajar apabila mengajar tajuk geometri. Salah satu kegiatan yang mendorong anak-anak untuk menggambarkan atribut bentuk melibatkan menggunakan cat kain atau masking tape untuk membuat bentuk di karpet. Kegiatan serupa menggunakan bentuk ditampalkan di dalam kelas. Murid-murid dipanggil untuk berbaris dengan menggambarkan bentuk tersebut. Bagi bentuk tiga dimensi, sesuai murid-murid melihat dan membina sendiri. Jika mereka mengalami kesulitan, tunjukkan mereka dengan objek yang maujud (nyata). Geometri amat digemari oleh murid-murid kerana banyak perkara dapat dipelajari secara tidak langsung.

    ReplyDelete
  4. ULASAN ARTIKEL 4

    PERKEMBANGAN KEMAHIRAN BERFIKIR MATEMATIK DI SINGAPURA
    Kajian menggunakan amalan instruksional umum di sekolah dasar untuk Singapura menunjukkan bagaimana pemikiran matematik dapat dikembangkan. Salah satu ciri-ciri umum dari buku teks Singapura adalah penggunaan visual. Secara khusus, dengan 'kaedah model' digunakan secara meluas. 'Kaedah Model' adalah penting seperti penggunaan diagram untuk menyelesaikan masalah algebra dan masalah berayat diselesaikan dengan menunjukkan gambar. Kaedah visual seperti kaedah 'model' boleh membantu pelajar mengembangkan kemampuan visualisasi. Walaupun penggunaan sekadar visual agak memudahkan perkembangan visualisasi, ada teknik pengajaran lain yang meningkatkan pembangunan visualisasi. Guru dapat mengembangkan atau meningkatkan kemampuan mereka untuk membantu pelajar mengembangkan pemikiran matematik.

    ReplyDelete
  5. ULASAN ARTIKEL 5

    Pelbagai ekperimen, tunjukcara berbagai-bagai situasi yang dapat digunakan oleh guru dan murid dengan menggunakan penyelesaian matematik. Secara tidak langsung pelbagai idea pemikiran matematik dapat dicungkil dan ianya menyeronokkan.

    ReplyDelete

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow