TUGASAN MINGGUAN

MINGGU KEEMPAT

Ghost Whisper Crystal Ball
Seseorang akan berfikir 2 nombor digit yang dirahsiakan daripada orang lain sebelum memulakan pemainan ini. 
Contoh:
Pilih 2 nombor digit iaitu 66
Tambah dua nombor digit tersebut.  6  +  6  = 12
Tolak jumlah dengan nombor asal.  66  -  12  =  54
Cari simbol bagi bagi nombor tesebut.  54  = 
Tumpukan pada simbol dan cuba ingati.
Setelah jelas dalam ingatan, lihat pada bola Kristal dan cuba ingati simbol tadi.
Klik pada bola kristal dan simbol akan tepapar di situ.

Tujuan permainan ini adalah bagi mencungkil kemahiran berfikir matematik serta mencari penjelasan yang logik dan ianya merupakan pemulaan untuk penyelesaian bagaimana minda pembaca bekerja.  Permainan ini dapat memberi kepada pembaca membuat keputusan dan cuba menyelesaikan masalah yang diberi.  Setelah dicuba beberapa kali, jawapan yang diperolehi  adalah mempunyai pattern/ pola tertentu.  Contohnya:
75  
 =  75  -  5  =  70
=  70  -  7   =  63
:- Tolak nombor asal dengan digit ‘sa’, hasil tolak tersebut ditolak pula dengan nombor ‘puluh’.  Jawapan yang terhasil akan menunjukkan simbol yang sama dan ianya adalah apa yang difikirkan.  Setelah diamati jawapan yang terhasil adalah gandaan 9 dan simbol yang tertera pada bola kristal adalah sama bagi setiap nombor gandaan 9.
Contoh:
=  60  -  0  =  60
=  60  -  6  =  54



MINGGU KELIMA
SHEEP ALGEBRAIC THINKING

REASONING ABOUT SITUATIONS

In This Part:  Eric the Sheep
It's a hot summer day, and Eric the Sheep is at the end of a line of sheep waiting to be shorn. There are 50 sheep in front of him. Being an impatient sort of sheep, though, every time the shearer takes a sheep from the front of the line to be shorn, Eric sneaks up two places in line.  Predict how many sheep will get shorn before Eric.
Answer:

Number of sheep in front of Eric
Sheep shorn before Eric
Number of sheep in front of Eric
Sheep shorn before Eric
4
2
28
10
5
2
29
10
6
2
30
10
7
3
31
11
8
3
32
11
9
3
33
11
10
4
34
12
11
4
35
12
12
4
36
12
13
5
37
13
14
5
38
13
15
5
39
13
16
6
40
14
17
6
41
14
18
6
42
14
19
7
43
15
20
7
44
15
21
7
45
15
22
8
46
16
23
8
47
16
24
8
48
16
25
9
49
17
26
9
50
17
27
9




Dengan menggunakan jadual di atas, saya dapat berfikir cara untuk mendapat jawapan bagi giliran Eric dicukur.

Dengan menggunakan kemahiran algebra, “bilangan kambing biri-biri di hadapan Eric, bahagi dengan 3 dan jawapannya dibundarkan”.  Dalam masalah di atas, jumlah kambing biri-biri dicukur sebelum Eric akan menjadi n / 3, di mana n adalah jumlah kambing biri-biri di hadapan Eric.  (n adalah mewakili secara simbolik).

Terdapat pola dalam jadual di atas, iaitu 3 nombor yang sama, setiap 1 kambing biri-biri dicukur, Eric melompat di hadapan 2 kambing biri-biri.  Itulah sebabnya bahagi dengan 3.

Walaupun masalah di atas adalah pada tahap sederhana, namun ianya cukup menarik, mencabar dan dapat mencungkil kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
Rumus yang dapat dibentuk adalah S / (k + 1), di mana S adalah jumlah kambing biri-biri di hadapan  Eric, dan k adalah jumlah kambing biri-biri ia melompat setiap kali.  + 1 dalam rumus ini adalah untuk 1 ekor kambing biri-biri yang dicukur di bahagian hadapan barisan.  Disebabkan Eric melompat melewati 2 ekor kambing biri-biri, rumus tersebut menjadi (S - 2) / (k + 1) dan jawapan dibundarkan.  Rumus lain yang mungkin adalah S / (k + 1).

Contoh pengiraan:

   S / (k + 1)
= 50  /  (2 + 1)
= 50  /  3
= 16.6  (round up) jadi 17.




MINGGU KEENAM

Pembuktian Rumus Trapezium


MINGGU KETUJUH

SUDOKU


MINGGU KESEMBILAN

TANGRAM
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow