Monday, December 27, 2010

ELEMENTS IN STATISTICAL CONCEPTS

Article 1, Article 2, Article 3, Article 4, Article 5

6 comments:

  1. DiMalaysia, ilmu statistic telah mula diajar sejak sekolah rendah bermula pada tahun 3 melalui topik ‘pengumpulan data’. Ini kerana telah Dasar Pendidikan Negara yang berobjektifkan untuk menyediakan modal insan yang mampu berdaya saing dan berdikari serta menepati keperluan dan kehendak pasaran di masa hadapan. Ini dapat memperbetulkan salah tanggapan di kalangan umum yang menyatakan bahawa statistic hanya perlu dipelajarai oleh individu yang menjurus kepada bidang sains tulen sahaja. Sedangkan statistic itu merangkumi seluruh aspek kehidupan kita sama seperti ilmu matematik yang tidak boleh dipisahkan dari system kehidupan. Bahkan ada ahli falsafah yang menyatakan bahawa matematik adalah statistic dan statistic adalah matematik.
    Walaubagaimanapun kerangka statistic yang hendak dibangunkanperlu menekan kaedah pembelajaran.Pertamanya, konsep pembelajaran tersebut tidak perlu obses dengan nombor dan symbol seperti …. x , s , ยต, s2 …… Bahkan murid ini tidak perlu tahu yang mereka sedang mempelajari statistic, mereka hanya tahu bahawa mereka sedang mengumpulkan dan mengelaskan data dalam situasi yang sangat menyeronokkan dan kemudian pembangunan statistic dalam diri merka boleh dipanjangkan kepada proses membuat perwakilan dan menganalisis pula. Selain itu konsep pembelajaran sambil bermain juga sangat efektif dalam mendalami ilmu statistic ini. Contohnya, murid diberi 3 jenis kertas yang berlainan kualiti dan berat. Kemudiannya, kertas ini akan dilipat menjadi kapal terbang kertas dan diterbangkan. Murid akan mengambil data mengenai tahap kelajuan dan jauh kertas tersebut terbang. Cara pembelajaran sambil bermain ini pastinya akan menarik minat murid dan seterusnya minat ini boleh kita kembangkan sebagai landasan di masa hadapan. Selain itu, dewasa ini terdapat pelbagai web, perisian dan klip video seperti di ‘you tube’ yang boleh digunakan sebagai medium pemgembangan pemikiran statistik kanak-kanak.

    ReplyDelete
  2. ULASAN ARTIKEL 1

    Makna statistik perlu dijelaskan dengan tepat supaya pelajar tidak salah tafsir. Formula-formula perlu diterangkan dengan jelas supaya pelajar dapat menggunakannya dengan sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  3. ULASAN ARTIKEL 2

    Rangka kerja untuk ciri-ciri yang anak-anak SD's statistik berfikir dan disempurnakan melalui proses validasi. 4 pembinaan dalam rangka kerja yang menjelaskan, mengatur, mewakili, dan menganalisis dan menginterpretasikan data. Untuk setiap membina, kita hipotesis pemikiran tingkat 4, yang merupakan kontinum dari istimewa untuk berfikir statistik analisis reasoning. Wedeveloped
    deskriptor untuk setiap peringkat dan membina dan menggunakan alat-untuk merancang sebuah aktiviti dengan prosedur yang sesuai.

    ReplyDelete
  4. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 3

    We use “mathematical” as an adjective. Statistics certainly makes use of much mathematics,
    but it is a separate discipline and not a branch of mathematics. Many, perhaps most, of the
    concepts and methods in statistics are mathematical in nature, but there are also many that do
    not involve mathematics. You will see an example of this early in the book as you study the
    difference between observational studies and controlled experiments. You will find that even
    in cases where the mathematical aspects of two situations may be identical, the scope of
    one’s conclusions depends crucially on how the data were collected, a statistical rather than a
    mathematical consideration.

    ReplyDelete
  5. ULASAN & KRITIKAN 4

    we generated
    clusters of questions or tasks like the following to assess children’s thinking
    on this construct:
    • How would you organize this data in another way?
    • Can you tell in this graph, with a different organization of the data, how
    many Beanie Babies Mary had?
    • About how many friends came to visit?
    • What’s the typical number of friends who came to visit?
    • What is the average number of friends who came to visit?
    • Which of these sets of scores have the greatest spread, or do they have the
    same spread?

    ReplyDelete
  6. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 5

    The word “conditional” itself can be misleading for some students, because in common parlance, it usually draws attention to the fact that some event must occur before another event. For example, a student who is “conditionally accepted” to college must complete his or her high school coursework before showing up on campus. When students hear the term “conditional” used for the first time in its statistical sense, they may think of conditional events as sequential ones.

    ReplyDelete

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow